Leer-KRACHT: Sterk in jouw klas
Leer-KRACHT: het aanbod
Hieronder leest u wat elke nascholing of lezing inhoudt. Elke nascholing of lezing is interactief en triggert de deelnemer om te reflecteren over het eigen handelen en de impact van die handelingen op de relatie tot de leerling die voor hem/haar zit. Hoewel het aanbod een vaste structuur heeft, kunnen vragen tot aanpassingen steeds gesteld worden.

Inhoud "Basis 1.0": in deze nascholing belichten we de basiselementen van een goed klasmanagement. We bespreken onontbeerlijke tools die voor nieuwe én ervaren leerkrachten cruciaal zijn om vanuit verbinding orde te houden in een klas. Deze thema's komen uitgebreid aan bod:
-
Inzicht in en reflectie over eigen klasmanagement
-
Begrijpen van de groepsdynamica
-
Efficiënt klasmanagement door:
-
Het opstellen van een kader
-
Een degelijke lesvoorbereiding
-
Te werken met rituelen
-
Zelfregularisatie aan te leren
-
Verbinding te maken met de leerlingen
-
Een stille klas te creëren
-
Wat kun je van mij verwachten?​​
-
Een boeiende en interactieve nascholing van 3 uren voor leerkrachten secundair onderwijs en hun mentoren.
-
Een fijne attentie op het einde van de nascholing.
Voorwaarden?​​
-
Minimaal 10, maximaal 30 deelnemers (tarief afhankelijk van aantal deelnemers)
-
Randvoorwaarden: ruim klaslokaal met projectiemogelijkheden, een wifiverbinding en geluid.
-
De organisator voorziet water, frisdrank en koffie/thee voor de pauze (10 minuten).
-
De organisator voorziet hand-outs voor alle deelnemers.​​
.jpg)
Inhoud "Round-up 3.0": deze nascholing wordt bij voorkeur georganiseerd op het einde van het schooljaar als "round-up". Nu laten we de leerkracht focussen op de eigen innerlijke processen en proberen we een antwoord te vinden op deze vragen:
-
Wat lukte mij al goed gedurende dit schooljaar?
-
Wat zijn mijn kwaliteiten?
-
Waar heb ik groeikansen?
-
Hoe kom ik uit mijn comfortzone?
-
Met welke tips ben ik efficiënt aan de slag gegaan? Wat ga ik volgend schooljaar anders aanpakken?​
We maken kennis met enkele tools om de lespraktijk op een veilige manier te laten evalueren (ook door leerlingen!). ​
We leren enkele tips omtrent "geweldloze communicatie".
Wat kun je van mij verwachten?​​
-
Een boeiende en interactieve nascholing van 3 uren voor leerkrachten secundair onderwijs en hun mentoren.
-
Een uitgewerkte oefenbundel om tot zelfreflectie te komen (af te drukken door de organiserende partij).
Voorwaarden?​​
-
De deelnemers hebben nascholing 1.0 en 2.0 gevolgd gedurende hetzelfde schooljaar.
-
Minimaal 10, maximaal 30 deelnemers (tarief afhankelijk van aantal deelnemers)
-
Randvoorwaarden: ruim klaslokaal met projectiemogelijkheden, een wifiverbinding en geluid.
-
De organisator voorziet water, frisdrank en koffie/thee voor de pauze (10 minuten).
-
De organisator voorziet hand-outs en een oefenbundel voor alle deelnemers.
.jpg)
Time is money! Niet in het onderwijs, helaas. Jouw tijd efficiënt indelen zorgt wel voor mentale rust en kan geleerd worden!
Momenteel werk ik aan deze nieuwe nascholing omtrent timemanagement in het onderwijs. Deze nascholing kan op dit moment nog niet geboekt worden.
.jpg)
Inhoud "Vervolg 2.0": in deze nascholing reflecteren we over de afgelopen periode:
-
We bekijken met welke tips de deelnemers wel/niet aan de slag geweest zijn.
-
We analyseren hoe hun klasmanagement geëvolueerd is
Daarnaast gaat de focus naar: ​
-
Efficiënt straffen (als het al moet) én belonen
-
Keuzes van werkvormen en de impact op het klasmanagement
-
Enkele case study's waarbij de deelnemers de aangeleerde tips leren herkennen en benoemen.
-
In sommige groepen kan een rollenspel opgebouwd worden als de deelnemers zich veilig genoeg voelen.
Wat kun je van mij verwachten?​​
-
Een boeiende en interactieve nascholing van 3 uren voor leerkrachten secundair onderwijs en hun mentoren.
Voorwaarden?​​
-
De deelnemers hebben nascholing 1.0 gevolgd
-
Minstens 2 weken tussen sessie 1.0 en sessie 2.0
-
Minimaal 10, maximaal 30 deelnemers (tarief afhankelijk van het aantal deelnemers)
-
Randvoorwaarden: ruim klaslokaal met projectiemogelijkheden, een wifiverbinding en geluid.
-
De organisator voorziet water, frisdrank en koffie/thee voor de pauze (10 minuten).
-
De organisator voorziet hand-outs voor alle deelnemers.
.jpg)
Inhoud: De lezing komt inhoudelijk grotendeels overeen met de nascholing "Basis klasmanagement 1.0". Doordat de lezing gegeven wordt aan grotere groepen, is de interactie beperkter. Ook hier worden onontbeerlijke tools besproken die voor nieuwe én ervaren leerkrachten cruciaal zijn om vanuit verbinding orde te houden in een klas. Deze thema's komen uitgebreid aan bod:
-
Beperkt inzicht in en reflectie over eigen klasmanagement
-
Begrijpen van de groepsdynamica
-
Efficiënt klasmanagement door:
-
Het opstellen van een kader
-
Een degelijke lesvoorbereiding
-
Werken met rituelen
-
Zelfregularisatie door lichaamstaal
-
Verbinding met de leerlingen
-
Een stille klas creëren
-
Omgaan met ongewenst gedrag
-
Wat kun je van mij verwachten?​​
-
Een boeiende en interactieve lezing van 90 of 120 minuten voor (beginnende) leerkrachten secundair onderwijs en hun mentoren.
-
Een fijne attentie op het einde van de lezing.
Voorwaarden?​​
-
Minimaal 30, maximaal 100 (beginnende) leerkrachten secundair onderwijs
-
Randvoorwaarden: aula met projectiemogelijkheden, een wifiverbinding en geluid.
-
De organisator voorziet water, frisdrank en koffie/thee voor de pauze (10 minuten).

